Det er umulig å ikke legge merke til at digitalisering er
et sentralt tema i samfunnsdebatten. Et enkelt søk i mediearkivet Atekst viser
at temaet hittil i år er blitt omtalt over 5500 ganger i norske medier. Mens
det meste handler om teknologi mener jeg at det burde handle mye mer om
ledelse og mennesker.
Det generelle inntrykket er at den digitale revolusjonen
vil skje raskere og treffe flere, om ikke alle bransjer, med større kraft enn
de tidligere revolusjonene. Av dette oppstår det en "brennende
plattform-følelse" blant politikere og ledere. Vi må handle nå - noe Frode
Eilertsen fremhevet både under Vårkonferansen på NHH 30 mai og i en
Aftenposten-kronikk (31 oktober 2016).
Men når de fleste ledere har et perifert forhold til og
forståelse av teknologi eller mangler planer for digitalisering, er det lett å
bli engstelig. Men det er ingen grunn til panikk. Ved slutten av dagen handler
det mer om endringsledelse, organisasjonsutvikling og mennesker enn om
teknologi. Men det som vil være annerledes denne gangen er omfanget, kraften og
farten i omstillingene.
Ledere må i større grad gjøre som forsvarets
spesialsoldater: være mentalt forberedt, ha ulike scenarier, planlegge grundig
for hvert, men regne med at ingenting går som planlagt. Da handler det om
besluttsomhet og gjennomføringskraft mens begivenhetene utspilles.
Omstillingsevne og kundeinnsikt, mer enn dyp teknologisk forståelse, er
beskrivende for ledelse i den digitale revolusjonen. Det handler om å se de nye
mulighetene til å skape, hente og kommunisere verdier på - noe man også gjorde
i en analog verden.
Resultatet av digitaliseringen er mer produktive
bedrifter, ledere som kan fatte mer kompliserte beslutninger raskere med lavere
risiko og ikke minst at bedriftene kan utvikle dypere relasjoner med sine
kunder ved å skape flere og bedre tjenester tilpasset hver kunde. Budskapet til
ledere er klart: bli digital eller dø! La meg gi ett eksempel.
I bilbransjen vil fremveksten av mer effektive
nettbaserte delingsordninger gjøre at langt færre biler vil bli solgt. I
tillegg vil nye aktører endre spillereglene. I dag er forretningsmodellen basert
på salg av nye biler og reparasjon av gamle gjennom lokale eller nasjonale
distribusjonssystemer. Tesla har vist at de kan gjøre det samme på en mer
effektiv måte: Biler bestilles på nettet. Da trengs ikke utsalgssteder.
El-biler vedlikeholdes primært ved å oppgradere software. Da trenger man færre
verksteder. Er bransjen forberedt? Nei! Data fra NHHs Norsk innovasjonsindeks
viser at bransjen opptattes av sine kunder som å være mer opptatt av kvalitet
enn å være innovative. I sum står bransjen overfor en digital
revolusjon med store implikasjoner.
Selv om den digitale revolusjon er uløselig
knyttet til teknologi, er det ikke det alene det handler om. Den handler
kanskje enda mer om lederskap i turbulente tider hvor ikke bare en faktor
endrer seg, men en rekke faktorer samtidig med en styrke og fart som vi ikke
har opplevd tidligere. Derfor må ledere utvikle sine ferdigheter til å fatte flere beslutninger under større usikkerhet med større konsekvenser – raskere.
1 kommentar:
Legg inn en kommentar