Skrevet sammen med Håkon Haugli, Abelia,
og Camilla Tepfers, inFuture og publisert som debattinnlegg i Dagens Næringsliv 18 april 2017
Den tradisjonelle forståelsen
av produktivitet baserer seg på forholdet mellom godene som produseres og
mengden produksjonsfaktorer (f.eks. timeverk) som er brukt til å produsere
godene. Når både nevner og teller er i bevegelse, blir regnestykket vanskelig.
Vi kaller kundenes omfattende innsats i verdiskapingen, rolleinnovasjon, og at
dette er en vesentlig mangel i målingen av produktivitet.
Fordi små endringer i
produktivitet har stor effekt på et lands langssiktige velstandsutvikling, er
politikere og samfunnsøkonomer svært opptatt av hvordan produktiviteten
utvikler seg. Det krever at vi måler det riktig. I Norge er det generelle
bildet at industriens produktivitet er positiv, mens produktiviteten i
tjenesteytende sektor er negativ. Dersom industrien hadde utgjort 75 prosent av
bruttonasjonalproduktet (BNP) og tjenesteytende sektor 25 prosent, hadde ikke
dette vært et problem. Når det er motsatt, har Norge en utfordring – noe
Produktivitetskommisjonen påpekte.
Vår forståelse av
produktivitet utfordres av ny teknologi, tjenester som utveksles og at kundene
må og kan innta en mer aktiv rolle. Vi kaller det rolleinnovasjon. Når vi
utfører tjenester selv – for eksempel banktjenester – overføres noe av
produksjonen fra leverandøren til oss som brukere. Til tross for at dette gir
økt samlet produksjon – og bedre tilgjengelighet og tjenestene er utformet
akkurat slik vi ønsker oss dem – faller paradoksalt nok den tradisjonelle
produktiviteten.
La oss ta betalingstjenester
som eksempel. I 1996 kostet en girobetaling mellom 3.5 og 17 kroner. Bankene
omsatte for 1.7 milliarder kroner på disse betalingstjenestene. Samme år kom
Norges første nettbank med gratis betalingstjenestene. Isolert sett gir dette
reduserte inntekter og omsetning og dermed nedgang i produktiviteten. Men det
er absurd å konkludere med at blankettbaserte girobetalinger gir høyere
produktivitet enn betalinger på nett. Det blir f.eks. ikke mindre transport av
kollektivselskapenes digitale bestillingssystemer, men det blir færre timeverk
på kontorene som selger billetter. Det blir færre timeverk, men flere
banktransaksjoner, når (mer kompetente) kunder betjener seg selv.
I dag er kundene en vesentlig
innsatsfaktor av enkle oppgaver for verdiskaping. Når vi skal reise bestiller
vi flybilletter på nettet, bruker automat for kjøp av togbillett, vi sjekker
inn og velger sete med assistanse av autometer, og vi sørge for at bagasjen
blir registrert og avlevert. Selvbetjening er normen i moderne tjenesteyting.
Det er problematisk at denne omfattende kunde-innsatsen ikke tas hensyn til når
vi måler produktivitet.
Innovasjoner som nettbanker,
billettbestillingssystemer og andre digitale delingsplattformer gir ofte økt
økonomisk aktivitet, bedre ressursutnyttelse og merverdier som brukerne
verdsetter, men fanges ikke opp i det tradisjonelle målet. Det er problematisk
fordi det får oss til å undervurdere den gevinsten som disse innovasjonene
utløser. La oss gi to eksempler:
-
Gevinsten av
bedre informerte kunder. Ved hjelp av kalkulatorer og visualiseringer har kundene
fått nok innsikt og engasjement til å bli sine egne pensjonsrådgivere. Effekten
har vært en betydelig økning i pensjonssparing.
-
Gevinsten av
delingsøkonomien: Tjenester som Nabobil gjør det mulig å få tilgang på biler i
alle former uten å måtte eie dem. Digitaliseringen medfører effektivisering av
økonomien og bidrar til at vi får tilgang til goder til en lavere
inngangsbillett.
Rolleinnovasjon gjør at
måleutfordringene er spesielt store for tjenestesektoren. Den tradisjonelle
målemetoden for produktivitet bidrar til at vi legger for mye vekt på selve
teknologien, og for liten vekt på implementeringen av den. Når store deler av
gevinsten ved å anvende teknologi ikke fanges opp, underprioriteres denne typen
innovasjonsprosjekter.
Avslutning
Betydningen av kundenes innsats og evne til å
utføre ulike roller, innebærer at vi må tenke nytt om hvordan vi måler
produktivitet. Vi vet for lite om "moderne" produktivitet hvor
kundene er en vesentlig innsatsfaktor. Vi oppfordrer Siv Jensen til å fortsette
arbeidet hvor Produktivitetskommisjonen sluttet med en egen NOU om måling av
produktivitet i en moderne tjenesteøkonomi. En slik innsikt ville gi oss et
bedre veikart for innovasjon i tjenester.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar