En forkortet versjon er publisert som debattinnlegg i Dagens Næringsliv 5 mars 2016: "Effektiv økonomi med deling".
I to innlegg i Dagens Næringsliv (16 februar og 1 mars 2016) utfordres vi på om tilbyderne, selskapene eller forbrukerne i delingsøkonomien er best egnet til å kapre verdiskapningen som formidlingsselskapene skaper. Innsigelsen er at disse selskapene kaprer det meste av verdiskapingen. Jeg vil hevde at det er viktigere at disse selskapene gjør økonomien mer effektiv.
I to innlegg i Dagens Næringsliv (16 februar og 1 mars 2016) utfordres vi på om tilbyderne, selskapene eller forbrukerne i delingsøkonomien er best egnet til å kapre verdiskapningen som formidlingsselskapene skaper. Innsigelsen er at disse selskapene kaprer det meste av verdiskapingen. Jeg vil hevde at det er viktigere at disse selskapene gjør økonomien mer effektiv.
Økt
konkurranse
Essensen i delingsøkonomien er at uutnyttede eiendeler (for eksempel
bil, båt, hus, etc) kan utnyttes bedre gjennom effektive måter å koble utleier
og leietaker på. For utleierne er eiendelene som de har investert i å anse som historiske
kostnader – en kostnad som er påløpt og som de ikke kan gjøre noe med. La meg
gi et eksempel. Dersom man lurer på å kjøpe en kinobillett, er det en kostnad
man kan unngå ved å la være å kjøpe. Men i det øyeblikk man har kjøpt, er det
en kostnad man ikke kan gjøre noe med. Verdien av billetten er derfor lik null.
Men dersom man på en enkel måte kan selge den til andre, har den en verdi. Slik
er det også med eiendeler som privatpersoner stiller til disposisjon for andre
via delingsapper ala Airbnb eller Uber.
I praksis vil privatpersoner i rollen som utleier akseptere en pris for et ledig rom som er lavere enn hva for eksempel et hotellrom koster. En grunn er at rommet og servicen ikke er av hotellkvalitet. En annen grunn er nettoinntekt etter fratrekk av en prosentandel til delingsselskapet ved å gjøre rommet klart for utleie, er ren fortjeneste for utleier. Hvor mye man kan tjene er avhengig av objektets attraktivitet. Effekten av at private stiller ledig kapasitet til disposisjon for markedet er økt konkurranse, innovasjon, og bedre ressursutnyttelse.
I praksis vil privatpersoner i rollen som utleier akseptere en pris for et ledig rom som er lavere enn hva for eksempel et hotellrom koster. En grunn er at rommet og servicen ikke er av hotellkvalitet. En annen grunn er nettoinntekt etter fratrekk av en prosentandel til delingsselskapet ved å gjøre rommet klart for utleie, er ren fortjeneste for utleier. Hvor mye man kan tjene er avhengig av objektets attraktivitet. Effekten av at private stiller ledig kapasitet til disposisjon for markedet er økt konkurranse, innovasjon, og bedre ressursutnyttelse.
Laver
kostnader
For utleiere er kostnadene ved det hele et reelt hinder for hvor
attraktivt utleie til andre er. I følge Coase teorem (etter
Nobelpris vinner Roland Coase) sier økonomisk teori at dersom kostnadene ved å
gjennomføre en handel er tilstrekkelig lave nok, vil en handel finne sted
uavhengig av hvordan eiendelene var fordelt i utgangspunktet. Private utleiere
av for eksempel en bil kan bruke tid og penger for å oppsøke prospektive kunder
selv eller bruke Nabobil.no for å komme
raskt og effektivt i kontakt med prospektive leietakere i et større
markedsområde.
Kostnadene privatpersonen pådrar seg i jakten på en leietaker er en del av kostnadene ved å drive utleie. Når disse søkekostnadene eller transaksjonskostnadene reduseres ved hjelp av brukervennlige mobilapper, endrer det spillereglene for hvordan økonomisk aktivitet er organisert for alle i bransjen. Samfunnseffekten er at etablerte bedrifter blir utfordret av delingsselskapene på hvordan de er organisert for å skape, levere og hente økonomiske verdier nå som det kan gjøres mer effektivt. For å overleve må de tenke nøye gjennom hvordan de er organisert. Vi kaller det innovasjon i forretningsmodeller.
Kostnadene privatpersonen pådrar seg i jakten på en leietaker er en del av kostnadene ved å drive utleie. Når disse søkekostnadene eller transaksjonskostnadene reduseres ved hjelp av brukervennlige mobilapper, endrer det spillereglene for hvordan økonomisk aktivitet er organisert for alle i bransjen. Samfunnseffekten er at etablerte bedrifter blir utfordret av delingsselskapene på hvordan de er organisert for å skape, levere og hente økonomiske verdier nå som det kan gjøres mer effektivt. For å overleve må de tenke nøye gjennom hvordan de er organisert. Vi kaller det innovasjon i forretningsmodeller.
Økt tillit
Noe som
fremheves som utfordrende ved delingsselskapene er det man kaller "adverse
selection" - et fenomen som oppstår når to parter har ulik informasjon.
Konsekvensen av skjevfordelt informasjon er at den parten med mest informasjon
kan lure den andres mangelfulle informasjon med hensyn til kvaliteten på
tjenesten. I praksis kan dette skje ved at utleiere fremstiller huset eller
leiligheten litt bedre enn hva den egentlig er. For leietaker som sitter på
andre siden av kloden er det vanskelig å vurdere kvalitet forutfor kjøp. For å
komme unna dette lureriet de aller fleste delingsselskapene partene om gjensidig
å vurdere hverandre etter at handelen er gjennomført. Når vurderingene foreligger
før man inngår i en handel, vil dette drive ut råtne epler fra markedet: de vil
rett og slett ikke bli valgt. Valget deres er enten å endre atferd og oppnå
bedre vurderinger eller gå ut av markedet. På denne måten blir tillit bygget og
ivaretatt og de negative effektene av skjevfordelt informasjon redusert om ikke
fjernes.
Avslutning
Avslutning
Når
Rattsø-utvalgets andre rapport peker på delingsøkonomien som et bidrag til økt
produktivitet, må vi se det i lys av bedre utnyttelse av privatpersoners historiske
investeringer i eiendeler og en mer effektiv måte å organisere økonomisk virksomhet
på. I sum gir delingsselskapene oss økt konkurranse, økt innovasjon i markedstilbud
og forretningsmodellene, bedre ressursutnyttelse, og lavere kostnader. Formidlingsselskapene
bidrar med andre ord til en mer effektiv økonomi. I lys av dette er det ikke sentralt
for debatten om disse selskapene kaprer en større del av verdiskapingen enn utleierne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar