onsdag 1. desember 2010

Bokanmeldelse: Switch

"Switch: How to Change Things When Change Is Hard"
Chip Heath og Dan Heath, Broadway Books,2010, s295.

Det eneste konstante i livet er forandring, men hvorfor er forandring så vanskelig? Kan adopsjon av innovasjoner knyttes til problemer med forandring? Kan det være med å forklare hvorfor ni av ti innovasjoner flopper i markedet?

Mens noen forandringer er påført, er andre selvpåført. Du må lære deg nye ting, du må gjøre ting annerledes, du ønsker å etablere en bærekraftig livsstil eller du sliter med å tilpasse deg nye rutiner på jobben. Med andre ord: du ønsker å innovere i livet ditt, men du sliter med å tilpasse deg og ender opp med å misslike forandring!!! Hva er det som skjer??

Et godt svar på dette finner du i boken ”Switch: How to Change Things When Change is Hard”, av Chip Heath, Stanford Graduate School of Business, og Dan Heath, Duke University – de samme som er bak suksessboken “Made to Stick”.

I et nøtteskall handler Switch om endring og endringsprosessen knyttet til den. Sentrale spørsmål i boken er: Når endringen må skje, hvordan administrerer mennesker seg selv? Hvis endringen er nødvendig for en gruppe mennesker, hvordan håndterer du følelsene som følger med forandring? Mens boken er en hvordan-gjøre-det bok er metoden basert på forskning og rikt illustrert med eksempler fra praksis. I resepten inngår det tre ingredienser: elefanten, rytteren og evnen til å forme veien.

Utganspunktet er at elefanten og rytteren må være ett slik at kampen for forandring kan vinnes. Deretter må du utforme veien slik at rytteren (det rasjonelle) lettere kan styre elefanten (emosjonene) i riktig retning (veien til permanent forandring).

Switch er inspirert av en analogi i boken "The Happiness Hypotese" av University of Virginia psykolog Jonathan Haidt. I ”Happiness”, ser Haidt en likhet mellom hvordan den menneskelige hjernen fungerer og samarbeidet mellom en elefant og rytteren som sitter på toppen. Elefanten representerer den emosjonelle side, mens rytteren av elefanten er den rasjonelle siden. Begge aspekter har styrke og svakhet.

Våre følelser kan ta styring over våre rasjonelle tanker, det vil si årsaken til elefant-rytter metafor ( elefanten er mye større enn rytteren). Men dersom følelsene styres alene av rasjonell atferd kan det lede til at vi overanalysere og over-tenker på hvordan få forandringen gjennomført – noe som gjør at ingenting blir gjort. "Switch” diskuterer og illustrerer prosesser som klarer begge deler - dirigere rytteren og motivere elefanten - sammen med det tredje ingrediensen, forme veien.

Rytteren trenger informasjon om fremgangsmåten slik at han kan mestere elefanten på en best mulig måte. En røyker må for eksempel utforme en ny hverdag med nye vaner og dermed gjøre det lettere for rytteren å styre elefanten. En som ønsker å slanke seg må for eksempel alltid kjøpe fett-fattig melk når man handler samt tilrettelegge for mer fysisk aktivitet. En som ønsker å bli mer fortrolig med teknologi må gi seg tid til å lese om og prøve ut ny teknologi samt aksesptere frustrasjonen over å ikke mestre teknologien med en gang.

Gjennom boken gir forfatterne en rekke praktiske tips og referanser til studier som hjelper deg til å balansere det følelsesmessig med det rasjonelle og ikke minst forme en vei som er fremkommelig og oppnåelig.