lørdag 27. november 2010

"Apps" presser prisene

Innen mobiltelefoner er det såkalte SmartPhones som vokser mest. Kundene ønsker små håndholdte datamaskiner for maksimal mobilitet og tilgjengelighet. Dette er interessant da tall fra Telenor tyder på at antall abonnenter med fastlinje går ned og antall tekstemeldinger via SMS stagnerer, er det nett-trafikk fra SmartPhones som stiger. Apple, Google, HTC, Samsung og Nokia har åpenbart truffet med sin satsing – til glede for kunder og telekom selskaper.

Med SmartPhones kan brukerne benytte seg av et hav av applikasjoner (såkalte apps) som kan lastes ned enten gratis eller mot en overkommelig pris. Alternativet til apps, som primært assosieres med Apple, er å benytte tilsvarende løsninger ved hjelp av ”Sky-teknologi”. I denne enden av slagmarken finner vi Google som satser mye på å utvikle løsninger som er totalt uavhengig av hvilken duppe-datt kundene disponerer. Det eneste som trengs er tilgang til Internett. Dermed har du nøkkelen til et helt annet univers – The Cloud. Både applikasjoner installert på en SmartPhone og applikasjoner tilgjengelig fra alle steder i ”Skyen” har sine fordeler. Løsningen vil nok være et samspill mellom disse to alternativene.

I jungelen av mer eller mindre nyttige apps prøver jeg, som en del av vårt Verdi-drevet tjenesteinnovasjons prosjekt, å følge litt med. Jeg har tidligere kommentert såkalte geolokaliserings apps – applikasjoner på mobilen som når de blir aktivert, gjør at tilbud kommer til mobilen din når du beveger deg i geografisk område. Nå har jeg sett litt på prissammenlignings apps.

Det fine med Internett er at mye av den inneffektivitet som finnes ved at konsumenter mangler oversikt over eller informasjon om ulike markedstilbud og priser, kan drives ut. Spesielt sammenligning av priser av identiske tjenester, enkelt, er et godt eksempel på hvordan slik ineffektivitet blir drevet ut. Kostnadene og tiden som medgår med å finne nyttig informasjon er redusert til nesten null og nanosekunder. Når kundene med enkle tastetrykk kan få en grei oversikt over alternative leverandører av samme produkt og hvilken pris de krever, kan man lett velge det billigste alternativet. På denne måten blir det vanskeligere for bedrifter å drive prisdiskriminering (forskjellige priser i forskjellige regioner).

Nå er denne muligheten for prissammenligning flyttet fra den stasjonære PC’en hjemme til SmartPhonen. Apps som for eksempel RedLaser (IPhone), TheFind (IPhone og Google) eller Google Shopper (Android) er nå tilgjengelig – gratis. I følge New York Times er TheFind generelt sett den beste med Google Shopper som best på Android. Med en (eller flere) av disse lastet ned på din SmartPhone er du velutrustet for juleshoppingen. I butikken tar du frem din SmartPhone og starter en av de aktuelle apps’ene. Med bar-koden i siktefeltet får du straks vite hvilket produkt du ser på samt hvilke alternative leverandører av det samme produktet som finnes i den umiddelbare nærhet og hvilken pris de tar for det samme produktet. Hvor nærme perfekt markedsinformasjon kan man komme?

Mens butikkeiere nok vil se med missbilligelse på dette vil kundene være de store vinnerne. Resultatet er at omfanget av prisdiskriminering blir redusert – til glede for alle unntatt butikkeier som nå vil se at flere kunder med SmartPhonen i hånden stemmer med sine føtter og tar lommeboken til et sted i nærheten. Spørsmålet er hvor mye business butikkeieren kan tåle å tape til konkurrentene rundt hjørnet før han må tilpasse seg til kundenes nye våpen.

Innovasjon er knyttet til fenomenet kreativ ødeleggelse. SmartPhones er en slik liten "djevel" som ødelegger for en rekke etablerte løsninger. Problemet er at de ikke vil gå vekk og tilbyderne må tilpasse seg. Spørsmålet er enkelt: hvordan kan du benytte deg av SmartPhone-løsninger i dine tlbud? Moralen er enkel: Innover eller dø!

Ingen kommentarer: