torsdag 22. november 2012

8 råd for on-line shopping!

Julen nærmer seg og presanger til nær og fjern skal anskaffes. For de fleste skjer dette uker og dager før den store dagen.

For de fleste er det stress knyttet til jakten på den perfekte gaven: kø, liten tid, dårlig service, dårlig parkering, etc. On-line shopping er løsningen for de moderne kunder.

I fjor brukte, i følge comScore, Amerikanske on-line shoppere $816 millioner i løpet av Black Friday, en økning på 26 prosent fra året før, og en ekstra $2.3 milliarder i løpet av Thanksgiving weekend og Cyber Monday.

Det er forventet at on-line salget vil stige ytterligere i år. On-line shopping er med andre ord i ferd med å bli stort og en trussel for off-line butikker. Men hva kan gjøre for å være en rasjonell on-line shopper?

I New York Times 22 november har de en interessant artikkel som beskriver hvordan man kan få de beste «dealene» ved hjelp av on-line tjenester.

Problemet med on-line shopping er hvordan kan du vite at du fikk den beste prisen, og hvordan vet du at klærne vil passe når du ikke kan prøve dem på, og at du må vente til pakken kommer hjem til deg etter noen dager. Her følger NYTs on-line shopping regler for smart shopping.

Salget begynner tidligere enn du tror. Forhåndsannonserte salg i butikk begynner ofte tidligere på Internett. Man må derfor følge med for å få tak i det man vil til den gode prisen.

Velg tidspunktet for on-line shopping. Det mange har erfart er at on-line priser endrer seg dynamisk over dagen. Men store e-commers steder som Shopbop, Etsy og RetailMeNot, synes gjennomgående å bruke tirsdagene til å lansere nye rabatter og nye ting for salg.
Når det gjelder årstider, synes januar å være den beste handlemåneden for klær til kvinner, i følge shopping søke tjenesten ShopItToMe.com. For elektronikk produkter som PC’er, etc er midt på sommeren eller etter skole start best i følge pris-sammenligningstjenesten Decide.com.

Aldri betal full pris. On-line shoppere bør se etter avslag på ca 40 prosent som uttrykk for at de har gjort en god handel, i følge ShopItToMe. Minimum må man forvente en ekstra fem prosent avslag ved å handle on-line i forhold til off-line. Om man sliter med å finne gode tilbud kan man benytte sammenligningstjenester som for eksempel TheFind eller ShopStyle for å finne de lave prisene. I tillegg har man Google eller kupongtjenester som RetailMeNot for å finne frem til rabatterte produkter.

Vær en god forhandler. Fordi off-line butikkene konkurrerer med on-line butikkene, er det lett å be dem møte en lavere pris på samme produkt on-line. De fleste vil gi etter for ikke å miste omsetning.

Vent til siste minutt. Det verste butikker vet er hyllevarmere – produkter som ikke ble solgt. De aller fleste butikker har avanserte algoritmer som estimerer salget av ulike produkter. On-line butikker vil derfor ofte dumpe prisen før sesongen er over dersom de ser at vil brenne inne med noe. Kunder som er notorisk sene kan derfor nyte godt av sin sendrektighet ved å vente med å shoppe on-line. Et problem kan være at varen skal sendes hjem og tiden før jul kan bli knapp.

Aldri betal for forsendelse eller retur. Erfaringen har vist seg at de aller fleste on-line butikker sender varene hjem til kundene gratis – i alle fall om du handler over et gitt beløp. Noen butikker som for eksempel skobutikkene som Zappos.com og PiperLime.com vil inkludere en forhåndsbetalt returseddel i tillegg til gratis utsendelse. Smarte on-line shoppere vil alltid be om gratis forsendelse.

Bli inspirert av andre. Handle til andre kan være krevende, ideene få, og tilbudene overveldende. Da kan det være lurt å søke hjelp hos on-line anbefalingstjenester som for eksempel Etsy.com, Polvyore.com, theFancy.com, Svpply.com, Lookbook.nu og WeHeartIt.com eller bli inspirert av hva andre har kjøpt hos Pinterest.com.

Få on-line tjenester til å jobbe for deg. Hos shopping tjenesten ShopItToMe.com, kan kunder registrere seg og oppgi favorittdesignere og din størrelse og de vil sende deg oppdateringer fra disse. For menn som ikke er så glade i å handle, finnes det en tjeneste Bonobos.com som vil, etter at de har tatt mål av deg og funnet frem til dine farge preferanser og design, oppbevare opplysningene slik at du i etterkant kan automatisere dine on-line kjøp trygg på at det vil passe.

Hva er moralen? Shopping kan være en glede eller en plage avhengig av person og situasjon. Med teknologi kan man ta mye av plagen ut av shopping ved at man hurtig kan få tilgang til et større spekter av billigere produkter og tjenester fra et ubegrenset geografisk område – uten å forlate sengen. Min prediskjon er at on-line shopping vil snart gjøre off-line shopping til suppleringsshopping: det man trenger umiddelbart kjøper man der – alt annet fra sengen!

Ingen kommentarer: