onsdag 17. juni 2020

COVID-19 SKILLER GODE VIRKSOMHETER FRA DÅRLIGE



I gode tider er det plass for de fleste 

virksomheter - gode som middelmådige. Men når tidene blir vanskeligere ser man fort hvilke virksomheter som har et godt verdiforslag, et godt markedstilbud, en god forretningsmodell, og en god ledelse. Og de som ikke har det! De virkelige gode bruker pandemien til å innovere i markedstilbudet og forretningsmodellen. 

 

For eksempel har SATS kommet ut av krisen med de aller fleste kundene intakt blant annet ved å tilrettelegge for at kundene kunne trene hjemme. Når ikke kundene kunne komme til dem (de ble pålagt stengt 13 mars), måtte de komme til kundene i form av streaming av nettbaserte treningsklasser.

 

Corona pandemien som sendte innbyggerne hjem i to til tre måneder gjorde at konsumenter og husholdninger over natten måtte lære seg en rekke nye ferdigheter og adoptere en rekke nye tjenester for å kunne overleve hverdagen. De mest søke Google-ordene bar preg av dette: hvordan lage ansiktsmaske, hvordan lage antibach, hvordan koke egg, og hvordan ta en skjermdump, osv.

 

I prosessen skjøt den digitale kompetanse fart. Innen kategorien Høy vekst i nedlastinger og Høy andel aktive brukere, finner vi videoapper (for eksempel TEAMS), netthandel (for eksempel AMAZON), helseapper (for eksempel MyChart), og underholdningsapper (for eksempel Netflix). La meg gi et eksempel.

 


 Det er når tidevannet går ut at man ser hvem som svømmer naken.



Hvor mange hadde hørt om videokonferanse-appen Zoom før 12 mars? Fra februar til april har Zoom gått fra nesten 0 til 100 på Google Trends indeks som et av de mest søkte ordene på Google, på verdensbasis. I dag (midten av juni) er selskapet verd nesten USD50milliarder eller mer enn summen av flyselskapene Southwest, Delta, United, AIG (som eier British Airways), Lufthansa, og American Airlines. Kombinasjonen av god digital løsning og god timing har vært god.

 

Men ikke alle tech-firmaer som var brenn-heite før 12 mars, er like heite i dag. Faktisk har en rekke av de mest kjente merkenavnene problemer og har sagt opp mange ansatte. For eksempel har Uber - 6700 (som tilsvarer 25% av arbeidsstokken), Airbnb -1900 ansatte (25%), og rabatt-selskapet Groupon - 2800 ansatte (44%). Norske selskaper som har opplevd vekst, er nettselskaper som Komplett.no og Kolonial.no. COOP og Posten fant hverandre i en helt ny løsning for hjemlevering av matvarer. Løsningen ble utviklet på rekordtid med imponerende landsdekning. 

 

Med pandemien har nasjonen fremskyndet sin digitale modning med flere år. Samtidig har vi fått en medisinsk støkk og sosial distanse vil være med oss i en lang tid fremover. Digitalisering, sosial distanse, og bærekraft vil være det de mest innovative virksomhetene bygger på når de utvikler innovative digitale markedstilbud eller forretningsmodeller. 

 

PS! Norges Handelshøyskole, sammen med sentrale partnere i privat og offentlig sektor, tar ansvar for å sette digitale innovasjoner for bærekraftig vekst på forskningskartet. 1 september åpner vi det nye forskningssenteret Digital Innovation for Sustainable Growth (DIG) på NHH. 30 oktober åpner vi samme sted, sammen med Telenor, The Digital Transformation HUB@NHH som er en forsknings-formidlings-, nettverks-, og treningsarena for ledere som står midt i digitaliseringsdebatten.

Ingen kommentarer: