Publisert som innlegg i Finansavisen 14 august
Skrevet sammen med Seidali Kurtmollaiev, Postdoc NHH og Line Lervik-Olsen, professor BI/ professor 2 NHH. Alle tilknyttet Center for Service Innovation (CSI) ved NHH
Skrevet sammen med Seidali Kurtmollaiev, Postdoc NHH og Line Lervik-Olsen, professor BI/ professor 2 NHH. Alle tilknyttet Center for Service Innovation (CSI) ved NHH
Spesialrådgiver Pål
Aslak Hungnes, Innovasjon Norge (IN), spør i sitt innlegg på Innovasjonsbloggen
24 juli: Skaper Innovasjon Norge
verdier som står i forhold til innsatsen? I følge Hungnes er det vanskelig eller umulig å besvare
spørsmålet fordi ”effektene i
bedriftene ikke er den viktigste effekten av innovasjon – det er
ringvirkningene i form av spredning av kompetanse og FoU som betyr mest
samfunnsøkonomisk.”
Vi er enig med Hungnes i at det
er vanskelig å måle nettoeffekten av INs innsats. Men i påvente av den perfekte
estimeringen kan vi ikke innvilge IN amnesti fra effektmålinger. Til det er
innovasjonsarbeidet for viktig og mye er ugjort. La oss utdype.
I den årlige målingen Global Innovation Index er Norge rangert som nummer 19 av 127 land – opp
tre plasser fra 2016. Sverige, Danmark og Finnland er rangert på hhv andre,
sjette, og åttende plass. I forhold til våre naboer er Norge ikke særlig
innovativ. IN er ikke ansvarlig for denne prestasjonen.
Vårt utgangspunkt er to erkjennelser: nasjoner er ikke innovative.
Bedriftene i nasjonen er. Eksperter er ikke de beste dommerne av innovasjoner.
Kundene er. Riktig analysenivå er dermed bedrifter og kunder.
Effekten av INs innsats for å gjøre bedriftene mer effektive eller
styrke markedstilbudet skal lede til en eller flere resultater: for eksempel
hjelpe bedriftene til å bli å bli mer lønnsomme, vokse, skape nye arbeidsplasser,
eller bidra til at flere entreprenører lykkes. I dag har Brønnøysundregistrene,
Oslo børs, eller SSB data på utviklingen i disse resultatmålene over tid. Selv
om målene er ulike, har de en ting felles: tilfredse og lojale kunder driver
lønnsomhet, vekst og aksjekurs.
I tråd med dette og vårt
utgangspunkt foreslår vi to måter å måle effektene av bedriftenes og INs,
prestasjoner. I dette
perspektivet er det kundene av bedriftene og brukerne av IN som er prinsipaler
som engasjerer bedriftene og IN til å gjøre en jobb for dem. Hvor godt denne
jobben gjøres, er det som skal måles.
Norsk Innovasjonsindeks ved Norges Handelshøyskole måler årlig kundenes (prinsipalenes) opplevelse
av endringer i bedriftenes (agentenes) markedstilbud. Dersom den aggregerte
innovasjonsscoren for alle bedrifter i alle bransjer utvikler seg positivt over
tid, betyr det at Norge som nasjon har blitt mer innovativ.
På samme måte kan man, for å måle effekten av IN innsats, måle brukernes
tilfredshet med INs tjenester og deres innovasjonsevne. Velprøvde
måleinstrumenter finnes for begge målingene. Høy og stigende kvalitet- og
innovasjonsscore over tid tyder på at IN gjør en god jobb for dem de er satt
til å betjene.
IN, med sin nye leder, har evnet å bli langt mer synlig i mediebildet. Det
er prisverdig. I tillegg til denne merkevarebyggingen, foreslår vi at ledelsen
jobber aktivt med å kommunisere INs mandat og hva de gjør for å nå de ulike målene med hvilke midler.
Transparens
og synlighet er gode bidrag for
å få frem innen hvilke rammer IN arbeider slik at kunder og samfunnet bedre kan
vurdere effektene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar