Digitalisering får stor medieoppmerksomhet. Mantraet er at alt som kan bli digitalisert vil bli digitalisert. Jakten på digitale forretningsmodeller med færre ansatte er i gang.
Men innovasjoner som reduserer antall ansatte utfordrer politikere og ledere på vekst og sysselsetting
Digitalisering
betyr enkelt sagt at man finner frem til andre måter å skape, kommunisere og
hente verdier på.
- Ryanair utfordrer de etablerte flyselskapene med sine langt lavere driftskostnader.
- Amazon.com endrer våre handlevaner og utfordrer butikkene.
- Plattformselskaper som Airbnb og Uber kobler kjøper og selger sammen på en mer effektiv måte og utfordrer drosje og hotellnæringen.
Oppsummert
kan vi si at de nye virksomhetene er billigere og raskere i sine innovasjoner
enn de gamle. De etablerte virksomhetene har så langt svart med innovasjoner
langs to spor:
- Bli mer effektive (SAS og DNB har spart milliarder ved at kundene gjør store deler av jobben)
- Bli mer attraktive (Ruter og NSB tilbyr hyppigere avganger).
Men
nå ser vi et tredje spor: hvordan møte fremtiden med færre ansatte? DNB-sjef Rune Bjerke har skissert at vekst skal skje med en
halvering av staben. Hos Google, er kun 50 prosent (ca 70.000) fast ansatt.
Totalt er omlag 10 prosent (ca 20 millioner) av den amerikanske arbeidsstyrken
tilgjengelig som frilanser, gjennom eget selskap, eller gjennom et
formidlingsselskap. Det interessante er at andelen øker - også i Norge.
Den
underliggende logikken bak "vekst uten ansatte" logikken,
finner vi en artikkel i avisen Wall Street Journal (WSJ) (”The end of
employees”, 2 februar 2017): Kan jeg automatisere oppgaven eller jobben?
Hvis ikke, kan jeg sette oppgaven ut til et eksternt selskap? Hvis ikke, kan
jeg be en uavhengig kontraktør eller frilanser om å gjøre oppgaven? Følgende utsagn fra topp-sjefen i flyselskapet Virgin
America er beskrivende for logikken:” Vi ønsker å kjøpe fra markedet alle jobber som ikke er direkte
kunderelaterte”.
I
tillegg til reduserte kostnader (roboter og algoritmer er billigere enn
ansatte) er ledere opptatt av omstillingsevne - noe variable lønnskostnader
gir. Disse to forhold er så dominerende i lederes tenking at utviklingen mot
færre fast ansatte kommer om vi liker det eller ikke. Spørsmålet er derfor
hvordan kan ansatte tilpasse seg utviklingen? For arbeidstakere handler det om
tre ting:
- ta ansvar for egen karriereplanlegging,
- besitte relevant kompetanse og
- være mobil.
Den
enkelte må gjennom valg av oppdragsgivere og type oppdrag selv bygge sin karriere.
I hvilken grad man kan velge oppdrag er avhengig av hvilken kompetanse man har.
Men andre ord hvor attraktiv man er.
Læring på jobben gjennom nye utfordrende oppdrag blir dermed helt sentralt.
Formal kompetanseheving gjennom for eksempel MOOC fra verdens ledende
universiteter er et reelt alternativ for alle. Til sist vil man i langt større
grad måtte bevege seg til hvor jobbene er eller kommer til å være fremfor å
forbli hvor de en gang var.
Politikernes
mottiltak til denne
utviklingen er å tilrettelegge for en gründerkultur og forskning som gjør at
flere gründere kan lykkes, vokse og ansette flere medarbeidere. Dersom Norges
mange små og mellomstore virksomheter vokser og ansetter en til to ekstra, har
vi i stor grad løst sysselsettingsproblemet. Håpet og fremtiden for de ansatte
ligger derfor i de nye og små virksomhetene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar