Dagens
ledere fikk sin utdanning i slutten av forrige århundre. Da var verken
innovasjon eller forretningsmodeller fremtredende på læreplanene.
Konfrontert med disrupsjon eller økt konkurranse griper de til det åpenbare: kostnadskutting. Markedsinnovasjoner eller forretningsmodell innovasjoner faller utenfor repertoaret. Flybransjen er et paradeeksempel på dette.
Konfrontert med disrupsjon eller økt konkurranse griper de til det åpenbare: kostnadskutting. Markedsinnovasjoner eller forretningsmodell innovasjoner faller utenfor repertoaret. Flybransjen er et paradeeksempel på dette.
19 november
2012 var SAS en halv time fra konkurs. I følge SAS-direktør Rickard Gustafson
fikk han tre oppgaver av bankene:
- Vis
hvordan dere kan øke lønnsomheten.
- Svar
på hvordan dere skal sikre problemet med en vedvarende lekkasje i
egenkapitalen.
- Fortell
oss hvordan dere kan generere cash
Løsningen
var å få 37
fagforeninger i åtte hovedorganisasjoner til å redusere sine lønninger, endre
arbeidstiden og inngå nye pensjonsavtaler. Ved utløpet av 2016 lærte vi at SAS må spare ytterligere
1,5 milliarder svenske kroner de neste to årene – noe som er en dobling av de
planlagte kostnadskuttene. Dessverre er verken flybransjen eller SAS unike. Helse
og omsorg, forsikring, bank, rådgivning og utdanning er andre eksempler
Mange ledere
synes å glemme at hensikten med en virksomhet er å tiltrekke seg og beholde lønnsomme
kunder. Uten kunder er det ingen driftsmessig eller finansielle trylleformel
som kan redde virksomheten. Jeg vil derfor hevde at kostnadskutt, oppsigelser eller
innovasjoner som skal redusere kostnadene og redde virksomheten, speiler gamle
tankemodeller om verdiskapning i ledelsen og i styrerommet.
La meg gi ette
eksempel på hvordan verden har endret seg: fra 1975 til 2015 har komposisjonen
av aktiva på balansen for selskaper som inngår i Standard & Poor 500
indeksen endret seg fra 83 prosent materielle aktiva til 83 prosent
immaterielle aktiva. Verdien av dagens virksomheter er med andre ord mer basert
på kunnskap, patenter, merkeverdier og kundebasens økonomiske verdi enn
maskiner og bygninger.
Studenter
ved ledende læresteder lærer i dag at innovasjoner som øker kundetilførte verdier
(for eksempel bedre markedstilbud eller nye forretningsmodeller) er av langt
større verdi for aksjonærene enn innovasjoner som redusere kostnadene.
Dessverre ser vi en generell tilbakeholdenhet blant ledere for denne erkjennelsen
og spesielt innen innovasjoner i forretningsmodeller. Årsaken er grunnet i
usikkerhet knyttet til reallokering av kapital. Men ledelse og strategi handler
om å velge bort noe godt til fordel for noe enda bedre.
Vår
forskning på innovasjon i store modne virksomheter peker på fem ting som gjør
innovasjon vanskelig for ledere:
1.
Ledere
utvikler sterke selvgode organisasjonskulturer.
2.
Ledere
unnlater å kannibalisere nåværende produkter, tjenester, eller
forretningsmodell.
3.
Ledere
innoverer uten en dypere forståelse av kundebehov
4.
Ledere
unnlater å organisere for innovasjoner og etablere tilhørende KPIer.
5.
Ledere er
bekymret for reaksjoner fra finansmarkedene
Men ved slutten av dagen handler det om hvilken lederstil
man har. I desember-nummeret av Harvard Business Review definerer forfatterne Barry
Libert, Megan Beck og Steven Cracknell
fire lederstiler:
- Reactors take a conservative
approach to capital allocation and prefer physical assets. These leaders
often head legacy companies that have long histories in physical
industries. They do not value intangibles and only reallocate capital when
the market forces their hand.
- Transformers prefer owning and
managing tangible assets, but are more open to reallocating capital.
Transformers are willing to make changes within their organization, but
aren’t able to shift to the most transformative, intangible assets.
- Alignors value and prefer
intangible assets, such as software, knowledge, data, and relationships.
These leaders often “grew up” in digital industries. However, Alignors
tend to stick with industry norms, despite their preferences and the rapid
advancement in digital technologies.
- Disrupters value intangible assets and see to actively reallocate capital in response to the latest data and market trends. These leaders are able to capitalize on the valuable digital assets (networks, platforms, software, data, etc.) that the market prefers today, but also are ready and willing to shift asset allocation when the market evolves.
Hvilken lederstil du har, kan du sjekke her.
Ved inngangen til 2017 er det mitt håp at vår innovasjonsforskning kan være til
nytte og glede for ledere og styremedlemmer. Målet er at ledere skal kunne allokere
kapital fra gamle områder til nye områder med større sikkerhet og til større
glede for kundene. Tilfredse, lojale og lønnsomme kunder er det beste
aksjonærer kan ønske seg for det nye året.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar