Publisert som Debatt-innlegg i Bergens Tidende 14 april 2016.
Med Panama-saken og Aftenpostens avsløringer har tilliten til DNBs forretningspraksis stupt. Inntrykket vi sitter igjen med er at ledere drives av en grådighetskultur som vi må ta et oppgjør med.
Med Panama-saken og Aftenpostens avsløringer har tilliten til DNBs forretningspraksis stupt. Inntrykket vi sitter igjen med er at ledere drives av en grådighetskultur som vi må ta et oppgjør med.
Mitt ærend er
ikke jussen, men å peke på hva som driver presumptivt opplyste ledere til å
begå handlinger som kolliderer med samfunnsnormen. Jeg mener at mye kan
forklares med bakgrunn i en ledelses-doktrine som setter eiernes interesser
først og høyest. I filmen ”The Big Short” illustreres den grådighetskulturens
som følger av denne doktrinen på en ypperlig måte – en galskap som blant annet ga oss
finanskrisen og nå Panama-saken.
Opphavet til
”eierne-først” doktrinen og grådighetskulturen i næringslivet, finner vi i
1976. Da publiserte Michael C. Jensen og William H. Meckling den mest
siterte ledelsesartikkelen i historien: "Theory of the firm:managerial behavior and Agency Costs and Ownership structure".
Forfatterne
argumenterer for at det er i samfunnets interesse at ansatte ledere skal
ivareta eiernes interesse. For å sikre at dette skjer fikk ledere bonuser
knyttet til vekst og ofte aksjeposter eller opsjoner i selskapet.
I prinsippet
kan bedrifter vokse på to måter. Gjennom aggressiv bruk av markedsførings
virkemidler og da spesielt ved lave priser, økt reklame, hyppig
produktlanseringer, og økt tilgjengelighet av produktene og tjenestene.
Alternativt kan de vokse gjennom oppkjøp av andre bedrifter.
I Norge har vi
sett hvordan DNB aggressivt har jaget overskudd og vekst. Utvikling av
kompliserte og feilaktige langsiktige spareprodukter solgt med lovnad om stor
avkastning aggressivt overfor eldre mennesker - gjerne med tilbud om lån for å
kjøpe spareproduktet. Røeggen-saken ble avgjort i Høyesterett, men DNB er
tilbakeholden med å etterkomme kravet. Låntakere har erfart hvor raskt DNB
setter opp renten og tilsvarende sene med å juster den ned ettersom Norges Bank
endret styringsrenten. Alle husker DNBs invitt til spleiselag for å bedre
bankens inntjening og hvordan Bjerke fikk utbetalt bonus etter at kundene tok
hele regningen. Panamas-saken gjør at vi nå husker banken for å aktivt
promovert pengeplassering i skatteparadis og Bjerkes fornektelse av kunnskap om
dette. Slikt inngir ikke til tillit.
Men DNB er ikke
alene om å ha en tvilsom forretningspraksis. Store norske selskaper som
Telenor, Statoil, Hydro, og Yara har vært knyttet til klanderverdig
forretningspraksis – alt for å sikre tilgang på markeder, råvarer, og vekst.
Dessverre er dette helt i tråd med "eierne-først» doktrinen – en doktrine
som gir ledere svært gode lønnsvilkår.
De to mest markante
lederne i "eierne-først" doktrinen er kanskje Coca Colas leder
Roberto Goizueta og Jack Welsh i General Electric. Begge hadde aksjeposter i
selskapet som en vesentlig del av sin lønnskompensasjon. Mens Goizuetas var den
første lederen med USD 1 milliard i firmaaksjer ved sin død i 1997, var Welsh
aksjer i GE vokst til USD 900 millioner da han pensjonerte seg i 2001. I
tillegg kom en betydelig fast lønn og bonuser for å vokse firmaene.
Erfaringene siden 1976
tilsier at ”eierne-først” doktrinen som blant annet har gitt oss finanskrisen
og sub-prime krisen må erstattes med en mer langsiktig og bærekraftig logikk.
The New York Times forteller 6 april a The Labor Department har innført en ny
lov som tvinger finansinstitusjoner til å opptre i sine kunders beste
interesse. Er dette begynnelsen på en ”kundene-først” doktrine? Moralen er at
tilfredse og tillitsfulle kunder tenderer til å gi tilfredse eiere, men
tilfredse eiere trenger ikke å bety tilfredse og tillitsfulle kunder – noe
Panama-saken har vist.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar