mandag 12. desember 2022

Norges mest & minst attraktiv merkevarer

Mange virksomheter smykker seg med høy score på kundetilfredshet. Mantraet synes å være høyest mulig. En økonom vil si at tilstrekkelig kvalitet og kundetilfredshet er målet. 

Erfaringene så langt med kundetilfredshet er at det er et viktig, men ikke tilstrekkelig mål på konkurransekraft. 

Enkelt kan man si at kvalitet og kundetilfredshet er inngangsbilletten til markedet. Uten dette, blir man dømt ut av markedet av kundene. Men når "alle" har kvalitet, hva da? Da blir innovasjoner som oppleves som å tilføre kundene verdier, viktig. Dermed er innovasjoner den beste garantien for å bli værende i markedet.

Resultatet av kundetilfredshet og innovasjon er at kundene opplever virksomhetene som mer eller mindre attraktive i forhold til andre reelle alternativer. 

Det er en naturlig antakelse at kundene vil velge det merket som de opplever vil gi dem størst nytte eller velferd. Dermed blir relativ attraktivitet et viktig mål på hvor konkurranseutsatt eller skjermet virksomheten er fra andre merker - spesielt når nye kommer inn i markedet.

Nå er det ikke slik at de mest innovative og attraktive virksomheter kommer fra en gitt bransje, for eksempel teknologi. På samme måte skulle man ikke tro at de minst attraktive merkene er overrepresentert i noen bransjer. Attraktivitet kan med andre ord være jevnt fordelt mellom bransjer hvor noen virksomheter er mer eller mindre attraktive. Men nei!

Data fra Norsk innovasjonsindeks (Nii) viser noe interessant. Mens de 10 mest attraktive merkene kommer fra en rekke ulike bransjer kommer de 10 minst attraktive merkene primært fra to bransjer: dagligvarer og strømleverandører.



Det er symptomatisk at de minst attraktive merkene finner vi i bransjer som har liten erfaring med å innovere i markedstilbudet eller liten erfaring med å opptre i et kundemarked. Den mest effektive innovasjonspolitikken er å gjøre konkurransen om kundene effektiv, rettferdig og transparent. 

Det alle kunder ønsker er at den kreative ødeleggelses-prosessen som driver utviklingen i bransjer og virksomheter kan fungere. Dette gjelder spesielt der hvor alternativene er få om noen som innen helse og omsorg eller jordbruks-/meierisektoren. For såvidt også innen dagligvare- og strømsektoren. At Tibber, som alle elsket, nå har kolapset omdømmemessig, sier litt om hvordan man ikke skal behandle kundene. 

Like problematisk er det at Sbanken, Norges mest attraktive aktør, blir slukt opp av DNB. Håpet er at DNB klarer å ta vare på denne attraktive blomsten.


Ingen kommentarer: