onsdag 2. mars 2022

3 refleksjoner om varehandelens fremtid.











Jeg ble oppringt av journalist med tre "enkle" spørsmål om varehandelen. Her er mine tre "enkle" svar.

1. Hvis du var en ledende retail-aktør i Norge i dag, hva er det første grepet du ville tatt for å rigge virksomheten for fremtiden?

Jeg ville gjort fire ting: 1) Definert hvilken unik rolle den fysiske butikken skal spille i en omnikanal forretningsmodell. Spørsmålet er hvilken funksjon har eller kan butikken ha for kundenes handle-opplevelser som varer på: hvorfor skal jeg fysisk oppsøke butikken med alle sine faktiske og følte kostnader? 2) Jeg ville, avhengig av produktsortimentet og konseptet (komplekse dyre varer), oppskalert de ansatte på gulvet til å drive med rådgivende salg og fremragende service. 3) Bygget ut og profesjonalisert netthandelens innhold, funksjoner og grensesnitt og inngått avtale med et «last-mile-delivery» firma for hurtig levering i storbyene. 4) arbeidet intens med å få ned retur av netthandelsvarer. Målet må være at hva kundene ser på nettet er hva de trenger og det som passer og dermed ikke har behov for å returnere varen.

2. Hvis du var næringsminister for en dag, hva er det viktigste grepet du ville tatt for å skape mer innovasjon og vekst i norsk næringsliv/varehandel (velg det du har mest lyst å si noe om!)

Som næringsminister opplever jeg å stå overfor ulike interessenter – NHO og LO – med en inngrodd forståelse av verdiskaping som er veldig industrielt forankret, referer Hurdalsplattformen. Jeg ville arbeidet med en økt forståelse av at virkelig verdiskaping ikke skjer i oppstrømsaktivitetene (kutte kostnader i produksjon og administrasjon), men i nedstrømsaktiviteten mot sluttkundene ved å skape verdier for dem. Skal vi lykkes med å høste effektene av AI/ML, IoT, og 5G, må vi utvide fokuset fra B2B til å inkludere B2C hvor vi kan fange kundedata og bruksdata – noe som kan brukes i prediksjoner, innovasjoner, og optimaliseringer. Av dette følger at lederes kompetanse må utvikles til å inkludere kunnskap om kundenes kunder. Jeg ville arbeidet intenst med å utvikle en «service-dominant logikk» for verdiskaping hvor eksport av kunnskapsbaserte digitale tjenester ville stå høyt på agendaen. Dette ville levere på mindre fossil avhengighet og mer fornybar energi samt kunne skaleres med minimale investeringer. Utfordringen er utviklingen av humankapitalen til å kunne møte disse virksomhetenes behov for kompetent arbeidsstokk.

3. Hvis du skulle se tilbake i tid, hva er det mest omveltende/disrupterende som har skjedd i norsk varehandel de siste tjue årene – og hva tror du blir det mest omveltende de neste tjue årene?

Teknologi, internett, og netthandel har siden midten av 1990-tallet vært drivende for innovasjon i varehandelen. På samme måte har C-19 vært drivende for kundenes digitale kompetanse i de to siste årene. Summen av dette må være at fremtiden er enda mer digital – noe vi vil se i innovasjon i varehandelens forretningsmodeller. Amazon er den store Gorillaen i rommet og er den som driver innovasjonsfronten innen varehandel. I 4kv 2021 brukte de alene 15milliarder USD i R&D. Data fra Norsk Innovasjonsindeks ved NHH tyder på a) at norsk varehandel er lite innovative slik kundene opplever dem og b) er henvist til å spille rollen som «catching-up» i innovasjonsspillet. Det betyr at de vil drive med imitasjons-innovasjoner for å holde følge med dem som driver innovasjonsfronten. De flinkeste vil klare det, men de dårlige vil falle av og gå ut av markedet.

Ingen kommentarer: