onsdag 22. september 2021

Oda har knekt nett-koden

Nettbutikken Oda annonserte 22 sept at de fra og med i dag puster REMA, KIWI, og Extra i nakken ved å tre inn på deres kamparena - lavpris - med samme priser som dem. 

 Dette er spennende og noe jeg har ventet på. Vi vet tre ting:

  1. Dagligvarer er prisfølsomme. Det vil si at en liten prisendring slår ut i etterspørselen
  2. Budsjettsegmentet er det største. Det er her de barnerike familiene befinner seg
  3. Netthandel stiger mer enn butikkhandel. Selv om begge handleformer stiger, er veksten i netthandel to-sifret.

 

Vi kan tolke Oda sitt gjennombrudd enten som et markedsførings-stunt hvor de lave prisene er et resultat av en (kortvarig) PR-kampanje sammen med en rekke underleverandører som subsidierer eller at de har funnet frem til en forretningsmodell med lavere kostnadskurve. 


Ingen ting av det jeg har lest eller hørt i dag tyder på det første. Da står vi igjen med en forretningsmodell-innovasjon: hvordan de skaper og leverer verdier til kundene.


Oda har knekt innkjøps-, plukke-, brekkasje-, og varehåndteringskoden og i sum etablert en lavere kostnadskurve som gjør det mulig for dem å matche budsjettkameratene KIWI, REMA, og Extra på pris vare mot vare. Odas prisgaranti og prissammenligning tjeneste blir på en måte det som binder Oda til masten og at de mener alvor. Oda means business!


Utover lavere priser løfter Oda ambisjonene ved å tilby et større vareutvalg og levere hjem til folk uten prispåslag. Kundene får med andre ord et bedre varetilbud og en høyere servicegrad til samme lave pris som budsjettalternativene. 


Med dette blir REMA, KIWI, og Extra utfordret på sin verdikjede. Dette er en verdikjede som de har finpolert mht kostnadseffektivitet i løpet av de siste 100-årene – effektiv vareflyt fra produsent til butikken via alle mellomleddene hvor kundene til slutt oppsøker butikkene for plukking og hjemtransport selv. Endelig en kundeorientert innovasjon.


Nå gjør Oda de to siste oppgavene for dem - noe som vil bli høyt verdsatt av kunder som har liten tid. Barnefamilier er typisk innen dette segmentet. KIWI, REMA, og Extra har lenge kjempet hardt om andeler blant disse. Nå kommer Oda og øker tempoet. 


Dette er et gjennombrudd i netthandelen og utfordrer butikkenes rolle og vil presse budsjettkammeratene til å seriøst satse på netthandel. Nå går toget.

 

Butikkene vil ikke miste sin rolle over natten ved at folk går mann av huse på nettet. Det eneste vi kan si nå er at Oda har gitt et ytterlige boost i netthandlen etter C-19. 


Impuls eller supplerings-handel vil fortsatt skje i butikk eller for dem som bor i bykjernen - via Wolt eller Foodora (som har mye høyere priser).

Ingen kommentarer: