tirsdag 18. mai 2021

REMA1000: Bentestuen går på dagen!

18 mai, ble dagen derpå. Da slapp REMA 1000 nyheten om uenighet i strategisk veivalg for kjeden. 

Eierne ønsker noe annet enn administrerende direktør Bentestuen som går på dagen. 

Jeg mener at avgangen er dårlige nyheter for Rema 1000: eiere, butikksjefer, og kundene og vitner om rot på loftet, altså hos eier. 

Slik jeg opplever REMA 1000 i den siste tiden, begynte ting å falle på plass under Bentestuen. Nye energieffektive varelagre for mer effektiv logistikk,  markedskonseptet begynte å falle på plass som var understøttet av en bedre markedskommunikasjon. Det var på tide.

De siste årene har problemene hopet seg opp for Rema som i en årrekke hadde vært en ustoppelig vekstmaskin. Det er nok å peke på tidligere konflikter mellom butikkeiere og eiere og dårlig implementering av Bestevenn-strategien som i sum har gitt fall i markedsandeler i et svært volumfølsomt marked. KIWI og Extra har fosset frem i samme periode. 


Coop fikk kjøpe de fleste av Icas butikker i Norge. Det gjorde at Rema gikk fra nummer to til nummer tre i det norske markedet og svekket sin forhandlingsposisjon visa vis leverandørene. Knappere marginer og redusert omsetning er dårlige nyheter i en bransje preget av reklame og pris. 

Dette bakteppet er ekstra dårlige nyheter når man befinner seg i en motbakke og glipper på skiene. Kombinasjonen av alt dette forsterker inntrykket av at det er krise i toppen og uenighet om veivalg. I REMA 1000 sin pressemelding fremhever de børsnoterings-planer som et nøkkelord i denne saken. Jeg tror det kan være flere.

Det kan være at Reitan-familien gjennom børsintroduksjon ønsker å synliggjøre de økonomiske verdiene i som ligger kjeden, få tilgang til kapital, eller gjøre salg til en tredjepart enklere. 

En annen mulig kilde for strategisk konflikt kan være dersom Reitan eller Bentestuen ønsket å  utvikle REMA 1000 mot et annet mindre prisfølsomt segment - ala Meny og Coop Mega hvor prisene er høyere og volumet mindre. 

En tredje mulig kilde for strategisk konflikt kan være at Reitan eller Bentestuen ønsket å utvikle REMA til en «super discounter» (ala Lidl) hvor det er en ledig markedsposisjon i Norge. Dette ville bety enda lavere kostnader og marginer, men større volum. 

Mens "up-scaling" er et kunstig REMA, er "down-scaling" en forsterking av REMA profilen - REMA på turbo! 

Uansett årsak, Bentestuen ønsker tydeligvis noe annet enn familien. Da får man en klassisk kollisjon, hvor lederen må gå! 

Den nye eier-lojale lederen, Tom Kristiansen, og Ole Robert Reitans beste støttespiller, vil mest sannsynlig vise tøffe klyper ved å kutte kostnader og styrke lønnsomheten på kort sikt. Kostnadskutt kan føre til ytterligere gnisninger innad i organisasjonen, og ta energien ytterligere ut av den – noe kundene snart vil merke.

Dagens nyhet kan derfor vise seg å være dårlig nytt for eierne, butikksjefene og kundene.

Ingen kommentarer: