tirsdag 27. oktober 2020

Innovasjon i drosjemarkedet


«Det er rom for innovasjon i det norske taximarkedet. Norske forbrukere har ropt etter enklere og mer pålitelig transport i mange år.» sier  Peter Löfstrand, nordisk sjef for Uber i en pressemelding. Foranledningen er at 1. november trer den nye drosjeloven i kraft, noe som gir Uber anledning til å reintrodusere Uber Pop-tilbudet.  Uber-sjefen har rett.


Data fra Norsk Innovasjonsindeks ved NHH viser med all tydelighet at kundene ikke er imponert over innovasjonsevnen til Bergen Taxi, Oslo Taxi, eller Norges Taxi. Alle tre ligger i bunnsjiktet av vår siste måling. Med den nye drosjeloven blir hele bransjen de-regulert.


Det vedtatte lovforslaget opphever blant annet reguleringen av hvor mange drosjeløyver som kan tildeles i ett fylke, fjerner kravet om at drosjer må være tilknyttet en drosjesentral, og stiller færre krav til de som skal ha drosjeløyver. Konkurranse om kundene for å skape verdier for dem og ikke mellom drosjesentralene om hvem som kan gi drosjeeierne mest, vil komme samfunnet til gode.


Det er en sikker prediksjon at drosjenæringen vil kjempe mot Uber sin re-etablering i Norge. Med synkende etterspørsel, økte priser og økt  dødtid ventende på kunder, viser at drosjenæringen har mistet grepet på kundene. Men de vil prøve å skru klokken tilbake. 


Men denne gangen er Uber bedre forberedt. Alle deres sjåfører er, i følge Peter Löfstrand, selvstendig næringsdrivende, eller tilknyttet et tredjepartsselskap, samt at alle sjåførene har kjøreseddel, drosjeløyve og registrert drosjebil. For drosjekundene kan det være at julenissen kom i november.

Ingen kommentarer: