En forkortet versjon - Ryddige forhold - er publisert som debattinnlegg i Dagens Næringsliv 26 juli 2017
Gig-økonomien er uløselig knyttet til delingsøkonomien ved at ordinære arbeidstakere kan stille ledig arbeidskapasitet og aktiva til disposisjon for et plattformselskap i et kortsiktig marked med mange oppdragsgivere.
Gig-økonomien er uløselig knyttet til delingsøkonomien ved at ordinære arbeidstakere kan stille ledig arbeidskapasitet og aktiva til disposisjon for et plattformselskap i et kortsiktig marked med mange oppdragsgivere.
Selskaper som Lyft (persontransport),
Airbnb (overnatting), og Taskrabitt (nabohjelp) har gjennom flere år blitt markedsført
som en effektiv måte hvor ordinære mennesker kan tjene penger når de selv vil.
I en artikkel i Washington Post 4 juli 2017, fremkommer
det hvor mye Gig-arbeidstakerne tjener i gjennomsnitt: omlag 4000 kroner pr
måned eller 50.000 kroner pr år.
Det synes å være et skille mellom
arbeidsintensive plattformer (feks TaskRabitt og Lyft) og kapitalintensive
plattformer (feks Airnbnb) hvor den siste typen tjener mest pr måned. I en
studie av JPMorgan Chase fra 2016 avdekket de at arbeids-plattformene i
gjennomsnitt genererte 4300 kroner pr måned - noe som utgjorde 35 prosent av
husholdnings-inntekten. Men når man sammenlignet med perioder hvor man ikke var
aktiv, var den totale husholdningsinntekten uendret. Ekstra-inntektene ble
sannsynligvis benyttet til å få mer fleksibilitet i hverdagen. De som leide ut
sine aktiva økte derimot sin månedlige inntekt med 2500 kroner.
Av dette kan vi lære at få lever
utelukkende av Gig-økonomien og at mange mennesker bruker mulighetene til å
tjene noe ekstra på siden av ordinært arbeid. Gig-økonomien er dermed en
lavterskel supplements-økonomi som bringer ut ekstra arbeidskraft og aktiva –
noe som bidrar til økonomisk vekst.
I følge analyseselskapet Pew Research Center, tjener 25 prosent av
Amerikanske husholdninger penger gjennom de digitale plattformselskapene.
Samtidig ser man to grupper arbeidstakere: de som frivillig jobber for å få en
ekstra inntekt (42 prosent) og de som ser seg tvunget til å jobbe for å få endene
til å møtes (58 prosent).
For begge gruppene er det primært
online oppgaver de er engasjert i, for eksempel fylle ut spørreskjemaer. For
dem som frivillig jobber i Gig-økonomien er hovedmotivet variasjon og moro i
fritiden. De som bruker Gig-økonomien for å få endene til å møtes, er
hovedmotivet muligheten til å kontrollere egen tid.
Et annet bilde som Pew Research
avdekker er at African-Americans og Latinos primært er engasjert i
arbeidsintensive oppgaver som sjåfør eller leverer varer hjem til folk gjennom
plattformselskaper som for eksempel Instacart. Hvite, mer velstående synes
primært å leie ut sine ledige aktiva.
Ettersom antall plattformselskaper
vokser og delingsøkonomien modnes for flere, må vi forvente at dette bildet vil
forsterke seg. I tillegg har vi arbeidsutfordringer. Arbeidsmiljølovgivning,
helseforsikring og pensjon, kantine, en forutsigbar arbeidsplan, betalt ferie
og barselpermisjon er foreløpig forbeholdt dem som er i et fast monogamt
ansettelsesforhold.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar