Publisert som kronikk i Bergens Tidende 8 februar 2017: "Politikerne
bryr seg ikke om butikkdød"
I
Norge er flere næringer øremerket for omstilling – olje-, bank, og
telekomm-næringen er tre eksempler. En ofte glemt næring er varehandelen. Mens
den pågående omstillingen i andre næringer får stor politisk oppmerksomhet og
mediedekning, skjer den forestående omstillingen i varehandelen uten særlig
oppmerksomhet. Dette er interessant da bortfall av arbeidsplasser kan være på
høyde med hele oljenæringen.
Hensikten
med enhver virksomhet er å skape, kommunisere og hente verdier. Noen gjør dette
bedre enn andre. Harvard-økonomen Joseph Schumpeter populariserte dynamikken i
næringslivet i en teori om økonomisk innovasjon og økonomiske sykler. Kreativ
ødeleggelse er en prosess av forandring som konstant endrer den næringsmessige
strukturen fra innsiden hvor gamle virksomheter dør og nye oppstår.
I
2015 var det totalt ansatt 400.000 mennesker i varehandelen og den omsetter
for 1528 milliarder kroner. Den er med andre en stor og viktig sektor.
Mens andre næringer tilpasser seg bortfall av etterspørsel ved å kutte
kostnader og reduserer kapasiteten, er varehandelens omstilling motsatt:
stigende etterspørsel vil bli betjent med færre ansatte på grunn av teknologi
og digitale forretningsmodeller.
I
februar 2016 la tidligere president i USA, Barack Obama, frem for kongressen en
analyse som viste at ansatte som tjener under 160 kroner pr time vil med 83%
sannsynlighet bli erstattet av automatisering og roboter. Dette er ikke så
langt unna nivået i norsk varehandel. Om 50 prosent av de ansatte blir
automatisert bort, betyr det at 200.000 mennesker mister jobben raskt. Slikt
krever politisk årvåkenhet, men politikerne savner et veikart for
digitalisering av Norge og er foreløpig handlingslammet. Et opprop om en
Digital21-melding er derfor fremkommet fra ulike næringer og
interesseorganisasjoner.
Den
kreative ødeleggelsen i varehandelen skjer gradvis. Dette minner om «Den
kokende frosk» syndromet hvor den gradvise endringen i vannet leder til
overoppheting og død. Oppvarmingen eller utviklingen i varehandelen kan beskrives
over tre faser.
- Konkurranse mellom butikker
- Konkurranse mot rene nettbutikker
- Konkurranse mot nettbutikkenes butikker
Fysiske
butikker har i alle tider konkurrert mot hverandre hvor gamle har blitt
utkonkurrert av nye fordi de glemte å innovere. I Bergen la kjøtt- og
spesialmatbutikken Rivelsrud ned etter 100 år drift. I andre fase, ved
fremveksten av rene nettbaserte butikker som for eksempel Amazon eller Komplett.no, mistet de fysiske butikkene
monopolet som utsalgssted. Resultatet er at gamle virksomheter nedskalerer i
stort omfang. I Bergen er tradisjonsrike butikker som Beyer, Sundt og
Kløverhuset en skygge av fordums tider. I Gågaten er butikkdøden merkbar – noe
som preger bysentrumet. Kommunalpolitikere som ønsker å gjøre bysentrum
bilfrie, gjør det ikke enklere for varehandelen. I tredje fase, som skjer nå,
etablerer de rene nettbutikkene fysiske butikker. Dagligvarebutikken Amazon
Fresh planlegger 2000 nye fysiske butikker i USA. Komplett.no, Kolonial.no og Finn.no etablerer fysiske
kontaktpunkter med kundene – noe som viser at lokale utsalgssteder er
viktig. La meg gi et annet eksempel.
5
desember 2016 lanserte Amazon et nytt butikk-konsept innen dagligvarer: AMAZON
GO. Kundene «sjekker inn» i butikken med mobilen på samme måte som man sjekker
inn på flyplassen ved å skanne en QR-kode. Fra da av vil avansert teknologi
registrerer all vareplukking fra hyllen til handlekurven – også når man angrer
og setter ting tilbake. Handlelisten blir hele tiden oppdatert i appen. Når man
forlater butikken, uten å ha vært i kontakt med en eneste ansatt, blir beløpet
automatisk trukket fra kredittkortet. For travle mennesker er dette en drøm –
effektivt og uten kø ved kassen. For butikkeiere er dette også en drøm da
lønnskostnader er en av de høyeste utgiftspostene.
Når
jeg mener at utviklingen med økt butikkdød og tap av arbeidsplasser ikke
trenger å utvikle seg som det «Den kokende frosk» syndromet, er det fordi
butikkeierne kan påvirke utviklingen. Men da må de erkjenne at temperaturen
stiger i vannet. Mye av innovasjonene i varehandelen har vært å gjøre den mer
effektiv. Mens kundene verdsetter lavere priser, savner de mer kreative og
verdifulle konsepter – noe som gjør handelen mindre grå!
For
å unngå kreativ ødeleggelse er de fysiske butikkenes eneste svar på
konkurransen å bygge opp en innovasjonskultur tilsvarende nettselskapenes. Men
da må de, i tillegg til å besitte en betydelig teknologikompetanse, besvare
følgende spørsmål: hva er de fysiske butikkenes unike bidrag til verdiskaping
for kundene? Hvorfor oppsøker kundene butikkene og hvordan kan man få flere til
å gjøre det? Eller for å si det som Harvard-professor Clayton Christensen sier
det: Når en kunde engasjerer en butikk for å gjøre en jobb for seg, hvilken
jobb ønsker kunden gjort? På mange virker det som om at butikkene ikke kan
svare på dette.
Det
er for eksempel stor forskjell på nytte-butikker (for eksempel matbutikker) og
butikker som gir glede (for eksempel klesbutikker, kunstgallerier, etc). Beyer,
Kløverhuset og Sundt tilhører den siste kategorien. For dem handler det om, i
tillegg til de fysiske produktene, å gi kundene gode handle opplevelser i et
spennende miljø. For nyttebutikkene handler det om å skape handleopplevelser
hvor man bruker minimalt med tid – slik AMAZON GO gjør. Man må tenke
kundeopplevelser og kundereiser.
Designtenking
er et nytt fagområde som hjelper kreative mennesker og ledere til å finne frem
til løsninger som tar hensyn til hele handleopplevelsen. Med utgangspunkt i
kundene, fra de bestemmer seg for å handle til de er hjemme igjen, tenker
designerne på hva som kan gjøre kundereisen bedre. Et sentralt
utgangspunkt for designere er hvilken jobb kundene ønsker gjort? Når man
forstår dette kan man lete etter måter å gjøre det enklere, fortere,
morsommere, eller billigere på. Vi kaller det design-drevet innovasjon basert
på dyp kundeinnsikt og aktiv bruk av kundedata.
NHH
og Center for Service Innovation (CSI) bidrar med kompetanse gjennom omfattende
satsing på forskning og utdanning innen tjenesteinnovasjon. Som første
handelshøyskole i Skandinavia planlegger vi høsten 2017 å innføre designtenking
for våre masterstudenter som velger å spesialisere seg innen innovasjon og
entreprenørskap.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar