Debattinnlegg i Klassekampen 1 mars 2016
Skrevet sammen med Vibeke Hammer Madsen, adm. dir i Hovedorganisasjonen Virke.
Produktivitetskommisjonens
andre rapport er krystallklar: vi er ved et vendepunkt og må jakte høyere
produktivitetsvekst gjennom blant annet kreativ ødeleggelse av etablerte
strukturer og økt kunnskap. Vi må alle tenke nytt. Men kan det tenkes at
kommisjonen tar feil i sin jakt på økt produktivitet? Spørsmålet er nesten
kjettersk. Men la oss gi to eksempler som viser at det er grunn til å stille
spørsmålet.
Økt
produktivitet betyr i prinsippet å gjøre mer eller det samme med mindre
ressurser. Men dersom vi spiller Mozart med færre musikere eller synger
nasjonalsangen fortere, betyr ikke det økt produktivitet. For det andre må vi
ta utgangspunkt i hvordan vi måler produktivitet i en tjenesteøkonomi – en måte
som inkluderer kundenes innsats. Når bedriftene får kundene til å gjøre større
deler av jobben, jobber de gratis for bedriftene – noe som gjør at bedriftene
kan redusere sin innsats. DNB halverer antall filialer og kvitter seg med 600
ansatte i løpet av våren på grunn av on-line løsninger og økt mobilbruk blant
kundene. Går vi på IKEA, gjør vi nest alt selv, inkludert betaling. Når vi drar
på ferie gjør vi selv kjøp, innsjekk og bagasjehånderting. Facebook vokser
fordi all produksjon av innhold gjøres av brukerne. Men hva hjelper det
samfunnet om bedriftenes produktivitet stiger på bekostning av kundenes egen
innsats?
Spørsmålet
er om produktivitet er et tilfredsstillende mål når økonomien utviklinger seg
fra en industri økonomi til en økonomi bestående av tjenesteytende bedrifter.
Vi mener svaret er – neppe. Produktivitetsvekst måler hvor mye produksjonen
vokser per enhet av de ressursene som settes inn- arbeidskraft og kapitalvarer,
investeringer i bedre teknologi eller økt kompetanse blant de ansatte. Vi
kaller dette bedriftsproduktivitet. Forbrukerens egeninnsats er derimot ikke
verdsatt og heller ikke med i beregningene. Vi kaller denne innsatsen kundeproduktivitet.
Men hva innebærer utelatelsen av kundeinnsatsen i beregningene av produktivitet,
hvilket omfang har den og hva betyr det for utformingen av politikk for økt
produktivitetsvekst? Når vi ikke måler produktiviteten rett, leder det
til at vi gir feile råd til politikerne om hvilke virkemidler som bør anvendes
- noe som er dramatisk for velstandsutviklingen over tid.
Det kan stå
verre til med produktiviteten enn det statistikken viser.
Vi kan i dag
ikke tallfeste omfanget av kundenes delaktighet i produksjonen av tjenester.
Men vi vet at den er økende og vi vet at den ikke registreres i offentlig
statistikk. Det vi også vet er at produktivitetsveksten i tjenestenæringer i
mange tilfeller har skjedd ved at bedrifter innfører selvbetjeningsløsninger i
butikkene og i netthandelen. Dette har skapt betydelige produktivitetsgevinster
uten at kundens økte innsats er innrapportert. Hadde kundebidraget inngått i
statistikken, ville nok produktivitetsberegningene for en rekke næringer sett
betraktelig dårligere ut. I Produktivitetskommisjonens første rapport ble for
eksempel flynæringen, finansnæringen, og varehandelen fremhevet som
produktivitetsvinnere. Gitt vårt poeng med å inkludere kundeinnsatsen, er det
ikke sikkert at dette er de rette vinnerne.
Over 70
prosent av norsk økonomi rammes.
Målefeilproblematikken
får økt betydning når vi vet at tjenesteyting utgjør om lag 70 prosent av
verdiskapingen i Norge, målt i BNP. Over 3 av 4 arbeidstakere jobber med å
produsere tjenester – privat og offentlig, og andelen vokser. Felles for denne
gruppen næringer, dvs over ¾-deler av norsk økonomi, er at grensesnittet mot
kunden stadig viskes ut og brukerinnsatsen får økt betydning for verdiene som
skapes Moderne verdiskaping gjør at man må sette nyskaping i tjenester på
agendaen når videre vekst er avhengig av det, mens beregningene ikke tar hensyn
til det.
Har vi
riktig medisin?
I kortform er svaret fra kommisjonen at økt
produktivitetsvekst skal komme gjennom økt kunnskap. Næringsutvikling
vil i stor grad være basert på utvikling av nye innovative tjenestekonsepter,
og i stor grad med kunden og markedet i sentrum. Med
den teknologiske utviklingen og omfanget tjenesteyting har for norsk økonomi,
sier det seg selv at en vesentlig del av det sårt tiltrengte
produktivitetsløftet må komme fra nye og bedre tjenester. Politikernes
oppfølging av Rattsø-utvalgets anbefalinger om økt kunnskap må reflektere
følgende:
- Tjenester er ikke tjenester. Tjenestenæringene må behandles enkeltvis når det kommer til kunnskap om hva som er drivkraften for produktivitetsvekst og rammevilkår som vil gi grunnlag for vekst.
- Kundens tid er ikke gratis. I mange sammenhenger er kunden en viktig om ikke den viktigste innsatsfaktoren i tjenesteproduksjonen og leveransen. Måling av produktivitet må derfor ta hensyn til kundenes produktivitet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar