Markedsføring handler om å skape forventninger
hos og levere verdier til kundene. Ingen skjønte dette bedre enn Apples avdøde
gründer Steve Jobs.
Under sine årlige produktlanseringer i San Fransisco
var han viden kjent for å avslutte sin presentasjon av nye revolusjonere
produkter med ”Og så var det en ting til!”.
Publikum elsket dette øyeblikket hvor Jobs
lanserte nyvinninger som for eksempel den gjennomskinnelige iMac Cube, en trådløs
mus og et trådløst tastatur, og MacBook Air. Teknikken er stjålet fra
psykologien og heter ”The end and peak rule” eller mer folkelig: ”å
avslutte på en høy note”. Poenget er at man avslutter med en positiv
overraskelse – noe som begeistrer.
Ingen gjorde dette bedre enn Jobs som gjerne
brukte flere dager på å polere regien for å få sin presentasjon helt
riktig. Publikum og hans mange millioner av kunder elsket han og selskapet hans
for å gi oss følelsen var at vi var med på noe stort - sammen. I Walter
Isaacsons eminente biografi av Steve Jobs fremkommer det at Jobs visjon var å
skape en bulk i universet og at produktene skulle være som en sykkel for
hjernen som skulle hjelpe oss å komme lengre fortere. Intet mindre!
På samme måte som menigheten hadde lært seg å
forvente overraskelser under produktpresentasjonene i april, har vi lært oss at
de samme produktene ville komme i handel i september. Ryktebørsen i sosiale
medier, diskusjonsgrupper og aviser begynte å surre og forventningene ble bygget
opp. Innen markedsføringen kalles dette gratis reklame og positiv vareprat verd
millioner av kroner. Ingen kunne dette bedre enn Apple.
På lanseringsdagen var det lange køer av
forventningsfulle kunder som bare måtte ha det siste nye fra Apple. Selv sto
jeg en regnfull mandagsmorgen i San Fransisco kl 0700 og ventet sammen flere
hundre andre håpefulle på dagens forsyning av iPad. Men nei! Ikke i dag heller.
Kanskje i morgen? Denne utporsjoneringen av produkter er også hentet fra
markedsføringen: knapphet skaper sin egen etterspørsel og attraktivitet.
Men nå mener mange at noe av det magiske med
Apple og deres produkter er borte med Tim Cook, Apples nye sjef. Køene er ikke
like lange. Avisoverskriftene ikke like mange. Men om kundene ikke er like begeistret,
er finansanalytikere og investorer desto mer begeistret. I løpet av de siste
fem årene har aksjen steget fra ca 25USD til 100, en markedsverdi på USD 583
milliarder og en price/earning ratio på 15,7. Men er dette de rette gruppene å
imponere?
Mens Steve Jobs var en super-markedsfører, er Tim
Cook en super forretningsmann med fokus på kostnader, drift og logistikk.
Produktinnovasjonene har endret seg fra merkbare nyheter hvert år til ofte
usynlige forbedringer hvert år. Jobs forlot oss med iPhone4. I etterkant har vi
fått iPhone4S, iPhone5, iPhone5S, og noen oppgraderinger på iPad. Ingen har
evnet å begeistre.
Min frykt er at Apple kan ende opp som SONY,
NOKIA, Panasonic og BlackBerry. Harvard-professor Clayton Christensen peker på
i sin forskning at bare seks prosent av selskaper som har opplevd en sterk
vekst og så nedgang, klarer å klatre tilbake. Vi vet at Apple taper
markedsandeler i smarttelefon markedet. Årsaken er at nye asiatiske leverandører
har utviklet modeller med samme design og funksjonalitet, men priset dem lavt
for de store markedene i Kina og India. Dette gir dem en prisfordel som vil
sende Apples markedsandeler videre nedover.
Kombinasjonen av økt konkurranse, fallende
markedsandel, marginale innovasjoner, og kunder som ikke har blitt begeistret
på lenge, danner bakteppet mens vi nå venter på iPhone6. Ryktene sier at den
vil ha større skjerm. Men det er som Samsung sier i sin reklame: ”Den neste
store tingen er her allerede” - og peker nese til Apple.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar