tirsdag 14. januar 2014

Hvorfor kjøpte Google Nest?


Mandag 13 januar ble det kjent at GOOGLE kjøpte det tre år gamle selskapet Nest for USD3,2 milliarder. Men hva skal GOOGLE med et termostat og røykvarsler selskap? Svaret kommer om litt!

GOOGLE, som har som firmamantra ”Ikke vær slem”, har gjennom flere år bygget opp en suite av ulike produkter som for eksempel GOOGLE Search (6 milliarder søk pr dag), YouTube (1 milliard besøk pr måned), Gmail (2,5 milliarder brukere), og GOOGLE Maps.



Hvert enkelt produkt er fantastiske løsninger som gir brukerne stor nytte og glede i hverdagen. Ved å endre sin «Privacy regler»  ihar Google nå ntegrert produktene rundt brukerne og på den måten fått en oversikt over vår samlede bruk. Verdien av denne informasjonen og kunnskapen om oss som forbruekre, har stor verdi for annonsører – noe GOOGLEs aksjekurs reflekterer. Fra oppstarten i 2004 og til i dag har aksjen steget med nesten 1000 prosent mens NASDAQ ”kun” har steget med 100 prosent i samme periode.

Nest ble grunnlagt i 2010 av ex- Apple ansatt Tony Fadell med et visjon om å lage hjelpemidler for det de kaller ”et bevisst hjem”. Termostaten kan settes ved hjelp av en app på smarttelefonen eller nettbrettet. Den kan ved hjelp av Internet-kobling analysere og sammenligne uteværet med inneklimaet og gjøre tilpasninger. Termostaten kan, basert på bevegelser, registrere når du er hjemme eller ikke, og justere temperaturen for å spare energi.


Nests to produkter går inn i begrepet Internet of Things” (IoT) hvor man bygger inn små sensorer i apparaturen og via WIFI knytter seg til Internettet og kan kommuniserer med et eksternt miljø. For bedrifter kan dette bety at man kan overvåke produksjonsprosesser og utstyr på en mer effektiv måte og gjør inngrep før noe går galt. For forbrukere betyr det at man kan få ulike husholdningsapparater (tannbørster, kaffekokere, støvsuger, TV, etc) og utstyr til å samspille for å gjøre livet lettere for en selv. Tannbørsten kan for eksempel gi deg informasjon om hvor hardt du pusser, hvor lenge, og om du snart bør skifte skaft. Informasjonen kan du se på smarttelefonen din.

Når for eksempel Nest registrerer at du står opp om morgenen, kan den starte kaffetrakteren, sjekk været ute og om det har snødd eller er kaldt, kan den starte motorvarmeren i bilen. Fra før har Nest registrert at du vanligvis står opp kl 0530 i hverdagen og kl 0800 i helgene og justerer dynamisk innetemperaturen slik at det er varmt når du våkner, osv.

Når GOOGLE kjøper et selskap innen IoT-området er det ikke primært for å tjene penger på salget av termostatene eller røykvarslerne, men for å få tilgang på unike data om eierne. Denne informarsjonen er gull-verd for annonsører som nå kan følge oss helt inn i sengen hvor smarttelefonen ligger på nattbordet.. 

Det er her elegante teknologiske løsninger som gjør livet så mye enklere og effektivt for travle mennesker møter personvernet og privatlivets fred. Mange hevder, Facebook gründer Mark Zuckerberg inkludert, at privatlivet gikk ut døren da vi slapp Internett inn. Det er med andre ord et tapt gode eller privilegium.


 Privatlivets fred – retten til å holde noe skjult for andre - er for mange et hellig tema – noe som er en menneskerett. I den senere tid har vi sett utallige angrep på denne retten: Snowden avslørte hvordan USA gjennom NSA systematisk overvåker kommunikasjon mellom deres allierte, venner, og fiender. Butikkjeden Target i USA har opplevd at om lag 110 millioner av deres kunders kjøpshistorikk og kredittkortopplysninger er blitt eksponert. Starbucks har på samme måte eksponert 10 millioner av sine kunder. Smarttelefonene, som vi alle elsker, er den største bidragsyteren til andre om eierens gjøremål 24x7x365.


Mens det er mye vi kan gjøre for å beskytte oss, vil vi alltid måtte foreta avveininger i hverdagen hvor personvern og privatlivets fred står mot bekvemmelighet og skreddersøm. Med Internett of Things er naturloven slik at desto mer vi gir fra oss av informasjon desto mer kan teknologien rundt oss samarbeide i synkronisert harmoni til vårt beste – ref Nest og GOOGLE og desto mer kan vi få tilbake i form av skreddersydde løsninger.


Jeg mener at personvern og privatlivets fred er så viktig at vi som forbrukere ikke bare kan slavisk følge utviklingen uten å stoppe opp og ta noen verdivalg – i alle fall for oss selv.
Men en ting er sikkert: dersom jeg var en Nest-kunde ville jeg med GOOGLE som eier skrudd ned både termostaten og røykvarsleren. Fra diskusjonen på sosiale medier virker det som om at jeg ikke er alene.






Ingen kommentarer: