torsdag 11. april 2024

Hvorfor sosiale medier er en søppelplass.

Publisert som debattinnlegg i DN 12 april 24.

Det Elon Musk sa om plattformen X i samtalen med Nicoali Tangen 9 april, fikk DN kommentator Terje Erikstad til å kalle ikke-redaktørstyrte sosiale medier for en søppelplass. Bedre kan det ikke sies.

I sitt forsøk på å reformere Twitter, nå X, som et fritt taleforum, sa Elon Musk til Nicolai Tangen at han etterstreber en åpen ideutvekslingsplattform. Dessverre gjør han det motsatt. 

Musk har for eksempel fjernet tiltak for å redusere hatprat, redusert overvåking av falske konti, tatt tilbake utestengte ekstremister, suspendert journalister, og saksøkt nonprofit-organisasjoner for å dempe kritikk. Alt under ytringsfrihetens navn.


For å gi DN kommentator Erikstad sin «søppel-kommentar» 10. april en bakgrunn, kan vi vende oss til de "Fire mørke lovene for online engasjement", utviklet av professor Jay Van Bavel ved New York University, og som Max Fisher detaljert illustrerer i boken "The Chaos Machine".

De mørke lovene, som er dypt forankret i menneskets psykologi og hvordan algoritmene er optimalisert i sosiale medier, har fire elementer. For det første bidrar menneskers tendens til å fokusere på negative nyheter til en strøm av sensasjonelle overskrifter og alarmerende innhold som forvrenger vår virkelighetsoppfatning og skaper et pessimistisk verdenssyn. For det andre er algoritmer på sosiale medier optimalisert for å forsterke polariserende innhold. Dette skaper engasjement og et miljø der ekstreme meninger trives, og de mer moderate stemmene ofte drukner. For det tredje forsterker plattformene tribalistiske tendenser ved å spre feilinformasjon og føre til radikalisering, noe som øker den sosiale splittelsen. Til slutt vil innhold som vekker sterke følelser og moralistisk språkbruk bli spredt viralt, noe som kan brukes både til å mobilisere til positive endringer og til manipulasjon og polarisering.

Disse prinsippene er de sosiale medienes mørke sider. Mens samfunn, ifølge Max Fisher, lider, har verken Meta, X, eller YouTube vist vilje eller sympati for dette. For å bekjempe de negative effektene og fremme et mer konstruktivt digitalt landskap, må vi gå utover algoritmejusteringer. Det kreves en kollektiv innsats for å øke bevisstheten om disse underliggende mekanismene, fremme kritisk tenkning, og utvikle plattformer som tar ansvar for å fremme et sunt og inkluderende digitalt samfunn. Nå er det fritt frem.

Lovgivere, eiere, plattformdesignere, og brukere må alle ta ansvar i denne transformasjonen. Ved å innføre reguleringer som fremmer transparens rundt algoritmer, kan lovgivere bidra til å dempe spredningen av skadelig innhold. 

Plattformdesignere må prioritere etikk like høyt som engasjement, mens brukere må praktisere kritisk tenkning og støtte ansvarlige plattformer. Sosiale medier har potensialet til å være en kraft for det gode, men for å realisere dette potensialet må vi alle være bevisste på de mørke skyggene. At X mister annonsører og brukere, tyder på at mange opplever X som en søppelplass.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar