tag:blogger.com,1999:blog-2420351266408411330.post5670276921426078349..comments2023-11-20T02:50:25.163-08:00Comments on Tor W. Andreassen: Hva kan NSB lære av Toyota?Tor W Andreassenhttp://www.blogger.com/profile/09445758174828370200noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2420351266408411330.post-54558657097240993762010-02-14T23:52:42.515-08:002010-02-14T23:52:42.515-08:00Kjære KretativM.
Dette er bra!!Jeg tror ikke vi er...Kjære KretativM.<br />Dette er bra!!Jeg tror ikke vi er særlig uenig. Hva jeg prøvde å sette på trykk var:<br />1)når en leder har akseptert stillingen, må han ta ansvar - eller gå.<br />2) Organisasjonsformen avslører effekten av manglefulle leveranser for Toyoda, men ikke for Enger. <br />3) Hverken NSB eller Jernbaneverket kan selv låne penger fra et market.<br /><br />jeg mener å si at de to selskapene organisert som statsforetak ville synligjgort mye. <br /><br />Slik det nå er kan NSB, Enger og politikerne fortsette fordi konsekvensene av deres mangelfullhet ikke synliggjøres på annne måte enn forsinket leveranse og kundemisnøye. Ingen hodrulling, ingen aksjonæropprør, ingen ansvarstaking i form av skikkelig kompensasjon til kundene, ingen alternativ tenking på å fikse kundenes problem. <br /><br />En enkle løsning: Hvorfor aktiviserer ikke politikerne de mange hurtig-bussruter slik at disse kan svinge innom NSB stajoner og ta med kunder på vei til jobb mens togene står?<br /><br />Om ikke Toyoda gjør som han gjør med alle de virkemidlene som er til disposisjon for å fikse problemene, vil Toyota tape penger, aksjonærenen selge unna og han miste jobben. Dette savner jeg ved NSB som tross alt har regjeringen til disposisjon for å fikse NSB. Som kjent er en regjering større enn en bedrift.Tor W Andreassenhttps://www.blogger.com/profile/09445758174828370200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2420351266408411330.post-17973855963219349542010-02-12T13:24:20.439-08:002010-02-12T13:24:20.439-08:00Grei artikkel, men mangler de helt store gode råde...Grei artikkel, men mangler de helt store gode rådene til hva NSB kan gjøre. Du sier at NSBs Enger kan lære ydmykhet, vise seg mer i media, vise resultater og unngå å hvile "..seg bak historiens mangelfulle investeringer og håpløse organisering med ansvarspulverisering."<br /><br />Vel, det er en STOR forskjell på Enger og Toyoda. Enger er avhengig av politiske bevilgninger, og politisk vilje. Han kan bare gjøre så mye, og ikke mer. Toyoda styrer alt. Så sammenligningen har store mangler.<br /><br />Enger kan gjøre noe av det du foreslår. Å vise ydmykhet er en god ting, men folk bryr seg heller lite om det så lenge resultatene uteblir. Dessuten vil vel Enger gå lei av å hele tiden vise seg ydmyk i media. Det styrker neppe en leder, for å si det mildt.<br /><br />NSB sitt omdømme er på bunnen. Eneste grunnen til at selskapet eksisterer er som det blir sagt at det er et monopol.<br /><br />Slik jeg ser det så må NSB skrapes. Et helt nytt selskap må på bena, en ny organisasjonstruktur må på plass, ny kultur, og den interne kommunikasjonen må forbedres. Politikerne må få hodet sitt opp fra luchtallerkenen, og innse at enorme bevilgninger MÅ til. Andre land klarer dette. Det eneste som feiler politikerne i Norge er vilje til å faktisk utrette noe. Uten politikernes interesse og åpne lommebok, så kan ikke Enger gjøre så mye. Han har ikke stor nok makt.<br /><br />Toyoda familien har vel nærmest all makt innenfor Toyota konsernet. Ingen politikere å spørre eller vente på. Bare villige og kravstore aksjonærer som forventer løsninger og fremgang.<br /><br />kreativMkreativMhttps://www.blogger.com/profile/06744632181941973188noreply@blogger.com