tag:blogger.com,1999:blog-2420351266408411330.post1849189682960689292..comments2023-11-20T02:50:25.163-08:00Comments on Tor W. Andreassen: Redaktøren som museumsbestyrerTor W Andreassenhttp://www.blogger.com/profile/09445758174828370200noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-2420351266408411330.post-31554266686802377452011-01-17T01:37:36.599-08:002011-01-17T01:37:36.599-08:00Takk for et innlegg som treffer spikeren rett på h...Takk for et innlegg som treffer spikeren rett på hodet. I en verden av fri konkurranse må mediebransjen og alle andre bransjer som opplever nedgang som en følge av digitalisering og minimering av kostnadene ved å produsere en ny enhet, finne ut hvordan man skal kunne levere verdi til kunden. <br /><br />Kunden spør alltid om det samme ”what’s in it for me?”Hvorfor skal man kjøpe en papiravis når samme innholdet, bare enda bedre, ligger gratis på websidene til samme avis? Hvorfor skal jeg kjøpe en CD, når jeg kan lytte til millioner av låter på Spotify for 99 kr. mnd? Hvorfor skal jeg kjøpe en DVD når jeg kan leie den på nett?<br /><br />Skal jeg kjøpe en avis bare fordi den er på papir? Papir er jo bare noe herk. Det samler seg opp i stuen som svære irriterende hauger. Papiraviser har vært et nødvendig onde for å holde seg orientert. Nei, da er det bedre å sitte med laptopen eller ipaden i fanget og velge de nyhetene som interesserer meg mest. Da kan jeg dessuten surfe til andre kilder for å fordype meg enda mer.<br /><br />Dersom jeg skal kjøpe en papiravis må det være fordi den er mye bedre enn det jeg kan finne gratis andre steder? Avisene må slutte med å lage en papirutgave som koster penger og en nettutgave som er gratis. Dersom de skal fortsette å være på papir, noe jeg tviler på, bør produktet bygges opp som en egen merkevare som gir verdi til kunden utover det man finner på nett. <br /><br />I dag er det slik at avisenes nettutgaver er overlegne papirutgavene. De har bedre innhold, bedre navigasjon, bedre muligheter for fordypelse av tema, bedre muligheter for debatt, m.m. I tillegg koster nettutgavene 0 kr. Avisene har en forretningsmodell som går ut på å ødelegge seg selv. Da kan man ikke rope på mediestøtte og momsfritak. Det er ikke svaret på denne utfordringen. Svaret er innovasjon og utvikling av nye forretningsmodeller. Papir er gårsdagens teknologi. Bare av og til kan papir være bra å ha for hånden, men ikke avispapir.Are Steganehttp://www.leftbrainmarketing.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2420351266408411330.post-72409640447237800322011-01-14T01:43:07.428-08:002011-01-14T01:43:07.428-08:00Men det er en ting papiravisen er usannsynlig mye ...Men det er en ting papiravisen er usannsynlig mye mer dyktige til og det er debattene. Volumet i debattinnlegg i for eksempel Aftenpsoten og DN er påtakelig. sakelighetsnivået er også svært hæyt. Min erfaring er at debatter/kommentarer på nettavisene fort kolapser. <br /><br />Dette er et paradoks for meg da vi på den ene side dyrker sosiale nettverk hvor man deler med hver andre og i en positive ånd. På den andre siden har vi at Nettdebatter skjer via megafon og usakelighet. Her må redaktørene gå inn og ta ansvar for å unngå at debatten dør av seg selv. <br /><br />Karsten Five er den føste redaktøren som har gitt seg da han ikke lenger orket det negative og sjikanøse som fulget i Nettdebatter.Tor W Andreassenhttps://www.blogger.com/profile/09445758174828370200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2420351266408411330.post-76452532294030765412011-01-13T16:10:44.888-08:002011-01-13T16:10:44.888-08:00Jeg har forsøkt å følge med i denne debatten en st...Jeg har forsøkt å følge med i denne debatten en stund nå (spesielt i DN), og må bare si jeg er helt enig med synspunktene dine.<br /><br />Angående "komplimentene" fra deler av medianæringen så er vel dette begynt å bli et mønster. Da Heidi Nordby Lunde kom frem til noe av de samme synspunktene som deg (rundt 17. desember? i DN) svarte bransjen at hun ikke "hadde forstått medie-Norge" (løst etter hukommelsen). Man er altså pr definisjon uvitende dersom man er uenig med dem.<br /><br />"Faktum er at en rekke aviser ville gå under om man fjernet momsfritaket og mediestøtten. Årsaken ligger i at leserne ikke opplever at hva de betaler i løssalg eller abonnement står i forhold til verdien av produktet."<br /><br />Spot on! og dette samtidig som forbrukerne blir rikere og rikere! den fallende marginale betalingsvilligheten skyldes dermed utelukkende produktet, og nedgangen hadde muligens vært enda større dersom inntektene ikke hadde økt.Yoshhttps://www.blogger.com/profile/15794457052680313718noreply@blogger.com